ADRENALINE
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
سحابة الكلمات الدلالية

المواضيع الأخيرة
ذكريات جميلة ????الأربعاء مارس 30, 2022 11:34 pmAdmin
تعلم كيف تقبل ذاتك الأربعاء أكتوبر 02, 2019 1:08 amAdmin
أزاي تتعامل مع الناس الحقودشية ؟؟؟الإثنين سبتمبر 30, 2019 10:31 pmAdmin
قصص قصيرة من اروع قصص دهاء وذكاء العربالأربعاء سبتمبر 25, 2019 8:54 pmAdmin
قصص عن الظلم قصة صرخة عين الأربعاء سبتمبر 25, 2019 8:52 pmAdmin
قصص عن الظلم قصة صرخة عين الأربعاء سبتمبر 25, 2019 8:52 pmAdmin
لو كنت مكاني هتعمل ايه؟؟؟!الإثنين سبتمبر 16, 2019 2:33 pmAdmin
لو كنت مكاني هتعمل ايه؟؟؟!الإثنين سبتمبر 16, 2019 2:31 pmAdmin
هو في ايه ؟؟!الخميس سبتمبر 12, 2019 5:52 pmAdmin
مايو 2024
الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

اليومية

أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم

Admin
Admin
Admin
المساهمات : 20
https://adrenaline.yoo7.com

تعلم كيف تقبل ذاتك  Empty تعلم كيف تقبل ذاتك

الأربعاء أكتوبر 02, 2019 1:08 am
تعالوا بينا نتعلم يعني ايه قبول الذات .
مبدأيا كده هو ممكن يكون الشخص مش متقبل نفسه ؟؟!!
أحياناً الإنسان بيكون كاره نفسه وطبعاً ده اللي بيخلي الأشخاص اللي حواليه مش متقبلينه . خدها قاعدة كده كل أما يكون الشخص متقبل لذاته كل لما تزيد جذابيته ويزيد التفاف الأشخاص حواليه وتقبلهم ليه 👍 .
طيب ازاي أقدر أتعلم أتقبل ذاتي ؟؟ أولا كدا حضرتك ممكن تشوف السلبيات اللي عندك وتحاول تواجها ثانيا أنت لازم تحاول تتغلب علي مشكله ضعف الثقة بالنفس لأن غالبية الناس اللي مش متقبلين ذاتهم بيكون عندهم ضعف في الثقة بالنفس .
طيب ازاي أقوي ثقتي بنفسي ؟؟! طبعا بأن أنا أشوف الإيجابيات اللي عندي والسلوكيات الكويسة أحاول أحب نفسي أحاول أسعد نفسي .
يعني أنك تعمل توازن زي ما بتشوف سلبياتك وبتجلد نفسك شوف إيجابياتك وأسعد نفسك 👍 .
طبعا في ناس مش هتقدر تحدد أيه الإيجابيات اللي عندها والسبب ضعف شديد في الثقة في النفس والغريب أوي أن الأشخاص دول ليكونوا مستمتعين وهما بيجلدوا في ذاتهم وبيكونوا مركزين أوي علي سلبياتهم وصعب أوي أنهم يقدروا يغيروا النظام ده علشان هما ليكونوا خلاص اتعودوا واتكيفوا علي أنهم يركزوا علي الحاجات السلبية والأحداث المؤلمة اللي حصلتلهم في حياتهم وبيفتشوا دائما في كلام الناس بحيث يطلعوا الكلام السلبي اللي عليهم حتي لو الأشخاص كانوا بيدحوهم فهم بيأولوا الكلام ده وبيعتبروه مجاملة ليهم دائما كدا بيحاولوا يأكدوا لنفسهم انهم وحشين وأنهم لا يستحقوا حب الناس ليهم وطبعا النتيجة الناس دي بتبقي دائما في إحباط شديد ومش لاقيه سبب للإستمرار في الحياة .
نيجي لنوع تاني من الشخصيات اللي مش بتكون متقبلة لذاتها وطبعا النوع ده بيكون عارف إيجابياته ولكن مش بيحاول أنه يستعرضها لأنه بيعتبر أن ده غلط وأن ده نوع من الغرور والتكبر دايما كدا بقول أنا عيبي كذا وبيحاول يتجنب إيجابياته قدام الناس لأنه في تصوره أن ده تواضع والناس كدا هتحبه . لكن طبعا ده غلط جدا لان الناس هتشوفك علي حسب كلامك عن ذاتك بمعني لو أنت بتتكلم عن عيوبك في الناس هتشوفك بالمنظور ده اللي هو ده كله عيوب . فأنت لازم يكون عندك نظرة متوازنة لشخصك بحيث انك تكون شايف إيجابياتك ومقتنع بيها وعارف أن عندك عيوب ومتبالغش في جلد ذاتك ومتقعدش تتكلم عن عيوبك قدام الناس والرؤية المتزنة دي مهمة جدا لأنها هي الدافع للتغير للأفضل 👍
.ده كدا الجزء الأول للحديث عن تقبل الذات وإن شاء الله هنكمل كلامنا في هذا الموضوع 💙 . Question Rolling Eyes Very Happy